vrijdag 31 mei 2013

Parodontoloog het eerste bezoek

Ken je dat? Soms kun je ergens naar uit en tegenop zien. Vandaag heb ik mijn 1e bezoek aan de parodontoloog gehad, dit was zo'n gelegenheid.

Maar een geweldige praktijk met een prettige parodontoloog en assistent. Gewoon een prettige praktijk. Conclusie? Slecht, er moet snel iets gebeuren, normaal een wachttijd, na intake, van 2 maanden, nu wordt ik er tussen geschoven.

Wat gaat er gebeuren? Lees en huiver mee.

De 1e behandeling gaan ze aan de rechterkant bovenin nog 2 of 3 kiezen trekken, 1 zit geeneens meer in het bot maar hangt aan tandvlees. Ook gaan ze dan de tanden reinigen, dit houd in tussen het tandvlees en mijn tanden in. Dit geheel gaat 2 uur duren en gelukkig wordt ik verdooft.

1-2 weken later wordt de linkerkant onderhanden genomen. De verstandskiezen eruit en hetzelfde reinigingsproces. Ook dit duurt 2 uur en wordt ik verdooft.

Deze weken krijg ik ook een heerlijk antibiotica kuur om alle bacteriƫn uit te schakelen.

Dan een week of 2 later wordt ik gezien onder andere om het speciale reinigingsproces voor thuis door te nemen.

Dan 6-8 weken later wordt ik gezien om te kijken hoe ik heb gereageerd op de behandeling. Goed dan mag ik terug naar de tandarts voor kronen/bruggen of andere onderdelen.

Niet goed? traject 2:

Flap reiniging, ze snijden je tandvlees los en gaan dan helemaal los op je.

Traject 1 wordt geschat op € 1.200, maar wordt volledig vergoed door de Zilveren Kruis, dat durfde hij dan wel weer met zekerheid zeggen.

Hoe lang ik dan nog met mijn eigen tanden kan als het allemaal succesvol is? 15 jaar is een heel mooi streven maar geen garantie en langer is winst ;)

Hij gaf nog even weer dat dit alles gewoon een gevolg is van de kanker (hier werd door sommigen nog over getwist). Normaal heb je wel eens last van ontstoken tandvlees, als dat zich uit dan misschien een x tandarts voor reiniging en kuur. Echter als je immuun systeem defect is, dan gaat dat door en door. Het komt explosief en onregelmatig tot uiting en wordt voornamelijk veroorzaakt dan door de klieren kanker, dus hodgkin, leukemie.

Maar het grappige wat deze arts zei en waarmee hij collega's tegenspreekt, is dat hij zegt dat ik vorig jaar er al had moeten zitten. Waarom ik niet was geweest, uh op advies van zh. Bekend probleem, maar, zegt hij, juist wel tijdens je chemo al hier zitten, dan was er veel meer te redden geweest en dit had in harmonie met je kuren kunnen gebeuren.

Ja zegt hij na het horen van mijn verhaal over de vorige tandarts, ik kan geen echte oordeel vellen zonder het geheel van destijds te kennen, maar! Als u bij mij had gezeten, met die ontsteking, ik had die foto destijds gemaakt, dan had u al bij de ha gezeten. Zodra wij en de meeste kundige tandartsen uw probleem hadden gezien dan weten wij meteen, ow shit kanker.

Dusssss zijn we weer klaar mee!

Maar goed, laten we het maar positief tegemoet treden.

Heb ik nog wat leuks te vertellen? Uhm nee, ach ja zat, maar ff geen zin in ;) Nou toe dan 1 leuk feitje. Charlotte gaat de 17e as een ochtendje kennismaken op school, samen met andere klasgenootjes, spannend!!!!

Ik loop geloof ik nog achter met reageren naar een paar personen. niet getreurd, ik zal je binnenkort trakteren op een klaagmail of berichtje van mij ;)

Iemand nog leuke plannen dit weekend?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten