zaterdag 20 april 2013

Controle

Martin is vorig weekend weg geweest, zoals ik ook al had vermeld. Heerlijk hebben Charlotte en ik het gehad, lekker aanrommelen, de kleine meid volop genieten en dan geniet ik net zo hard mee, ze wordt nu echt een dametje en ook een wijze. Veel leuke opmerkingen, de mooiste was nog dat ze bij het zien van de stadsmuur zei tegen mij dat de koning daar woonde, dus Willempie ;) Maandag had ik mijn revalidatie en toen heeft Deborah op Charlotte gepast. Kreeg een dame terug die strak in de lak en haartjes zat en Deborah mocht eigenlijk nog niet weg, maar ja ook aan dat pleziertje kwam een eind. Gelukkig bekende ze aan het eind wel dat ze blij was dat Nathan en papa terug waren. Nathan was helaas ziek geworden tijdens zijn weekendje, vandaag is de 1e dag dat hij zich beter voelt. Maar wat hem precies dwars zat? Ik denk zijn verkoudheid, geen koorts of zo en ook niet overdreven verkoudheid klachten maar verder kan ik ook niks bedenken.

We zitten inmiddels in de laatste weken van de revalidatie, herstel aankomende week de laatste week. Wat gaat die tijd ongelooflijk snel. We hebben een leuke groep en veel lief en leed gedeeld, we zijn het er ook wel over eens dat we contact houden. In een zwart gat zullen we dus wel een beetje vallen, maar die heb ik afgelopen week al opgevuld. Vanaf 1 mei ga ik weer 3 dagen in de week 6 uur werken. De eerste reactie van iedereen is: Zo dat is ineens veel en pittig. Maar de meesten vergeten dat ik met de revalidatie in combi met werk ook veel tijd kwijt ben, vergelijkbaar qua uren. Dus ik ga over naar 50% betergemeld. En daarna gestaag de verdere opbouw.

Wat afgelopen maandag nog wel even fijn duidelijk werd gemaakt is het feit dat ik niet van mijn vergeetachtigheid/concentratieprobleem af kom. De term chemohersenen schijnt ook niet geheel te kloppen. De oorzaak ligt namelijk niet volledig in de chemo. Door in 1e instantie de kanker en later de chemo is het lichaam uitgeput. Door een uitgeputte lichaam en ook geest, ben je niet meer in staat om alles te herinneren. Hoe uitgeputter je bent hoe vergeetachtiger je wordt. Dus tja beste remedie is om te zorgen dat ik zo min mogelijk uitgeput ben, uhmm lastig! Dus allerbeste remedie zijn lijsten bij houden met wat ik nog moet doen, alarmen in de mail aan zetten en daarmee trachten te voorkomen dat ik iets vergeet. Het is ook een probleem wat veel voorkomt bij andere patiĆ«nten die bijvoorbeeld chronisch vermoeid zijn of een andere vermoeiende ziekte hebben. Dus tja weer een blijvende klacht. Zal toch binnenkort eens een lijstje maken waar ik nu nog allemaal last van heb.

Wat ik niet echt kenbaar heb gemaakt is de controle die ik woensdag heb gehad. Er waren weer 3 maanden voorbij. Dus ik mocht mij weer melden in het ziekenhuis, eerst bloedprikken. Mijn aders zijn nog steeds verhard dus wordt nog steeds met een babynaaldje geprikt. Daarna de afspraak. Alle bloedwaardes waren perfect en alles voelde ook schoon, dus een opluchting ging door mij heen. Stiekem leefde ik er best wel naar toe, onbewust toch aan het zenuwen. Wel heb ik er een doorverwijzing bij, nu naar de gynaecologen. Ik heb het vermoeden dat ik in de overgang zit, dus dat moet maar eens goed onderzocht worden, vooral ook in combi met de vleesbomen vind ik het wel een prettig idee. Bovendien als ik nu al in de overgang zit kan ik hormonaal ondersteund worden, om zo ergere problemen te voorkomen. Ow ja de overgang is bij mij nu nog omkeerbaar omdat ik zo jong al in de overgang zou zitten. Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen, eerste de testen.

Iemand vroeg mij nog hoe het met de vermoeidheid staat, nou de ene dag beter dan de andere dag. Met beter moet je ook niet veel verwachten. Maar zoals vandaag heb ik gemerkt hoe slecht het ook kan zijn. Gisteren iets te veel ondernomen, kids naar mijn ouders gebracht, daarna bijkletsen met collega, daarna oedeemtherapie, daarna Charlotte opgehaald om samen de boodschappen te doen, de boodschappen thuis gedropt en daarna bij mijn ouders voor het diner aanschuiven.  Veel ontspannenheid zoals jullie lezen, maar teveel belasting voor mij. Volgende x of/of niet en/en. Vandaag kon ik namelijk niks, heb gestreken, de stofzuiger er doorheen en de mail, dat was het.

En toen, had ik toen nog wat te vertellen, volgens mij wel, maar ben het even kwijt. Ik kom er nog wel op, in een volgende blog ;)

Voor nu nog een fijne rest van het weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten