dinsdag 17 april 2012

Chemo

Ik krijg nu de ABVD-kuur, 6 in totaal, maar denk niet oh dat valt mee, nee iedere kuur bestaat uit deel a en deel b en ik krijg ze iedere 2 weken op de woensdag. Mocht je willen weten wat ABVD betekent moet je even googlen ;)

1 kuur bestaat dus uit 2 delen en uiteindelijk moet ik dus 12 keer "inpluggen", iedere 2 weken, dus 24 weken ben ik onderweg. Ik krijg na 2 kuren, na 4 kuren en na 6 kuren weer een pet-scan om te kijken hoe het gaat, mocht het niet naar wens verlopen dan kunnen ze tijdig ingrijpen.

Deze ABVD-kuur wordt via het infuus toegedient, en iedere letter staat voor 1 zakje, in totaal dus 4 zakjes en die duren samen 2 uur, maar dan heb je ook nog de spoeltijd erbij wat nog een half uur duurt, en de wachttijd vooral op de eerste zak, die wordt namelijk pas gemaakt op het moment dat ik er ben, die hebben ze niet op voorraad.

En dat is ook meteen wel een beetje de zwaarste, deze moet eigenlijk in 1 kwartier worden toegediend, maar ervaring leert dat dit niet haalbaar is, daarom duurt deze 45 minuten en wordt deze verdund toegedient. Deze levert namelijk vaatkrampen op en dus pijn in je arm. Als deze wordt toegediend, moet ook alles afgedekt worden, de zak, mijn hand en alle andere koppelingen, zodra het blootgesteld wordt aan licht bederft het. Ook krijg ik warmtepakkingen onder en boven op mijn arm, om zo de pijn tegen te gaan, Moet zeggen dat ik idd ook geen pijn heb gehad.

De 2e zak die ik krijg, daarvan is de vloeistof rood. Hier blijven ze bij staan en deze wordt ook versneld toegediend. Deze willen ze zo snel mogelijk in je lichaam hebben ivm risico's op brandwonden als deze op je huid komt, fijn vooruitzicht he ;(

En de andere 2 zijn eigenlijk redelijk "normaal"

De klachten die ik er van kan krijgen zijn:

- Het slijmvlies van mijn mond kan geirriteerd en zelfs ontstoken raken, ook het tandvlees heeft er onder te lijden;
- Het bloedvat kan ontstoken raken en ook de vaatkrampen;
- De A van de ABVD-kuur kan schadelijk zijn voor mijn hart;
- Deze zelfde A zorgt voor rode verkleuring van mijn urine de eerste dagen na de kuur;
- De eerste dag na de kuur koorts;
- Verkleuring van mijn huid en nagels;
- Risico van longfibrose (ben ik ook even blij dat ik al gestopt was met roken);
- Tintelingen en doof gevoel in vingertoppen en voetzolen;
- Obstipatie;
- Griepachtige verschijnselen;
- Tijdelijke verandering van mijn smaak;
- Misselijkheid;
- En uiteraard haaruitval.

Omdat het ook zoveel troep is wat je lichaam in gaat en je dit ook weer deels uitscheidt middels je slijmvliezen, urine en transpiratie moet ik in de week na een kuur ook de wc iedere x reinigen en mijn eigen wasgoed apart opvangen en apart wassen, eerst spoelen en dan pas wassen en nadien de wasmachine nog maar een x spoelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten